• 134
  • 43
  • 28 330
  • 8 084

Blbej test

Tak mi neodmaturoval synek.
Nezabila jsem ho, počkám na září.
Nezabila jsem ho proto, že chápu, že nedal matiku. Jen tedy nevím, proč si ji vybral. Tedy vím, bylo to proto, že nemohl volit němčinu a angličtinu rád nemá. Ale stejně…
Ovšem chtěla jsem ho zabít za češtinu.
Slohovku měl perfektní, ústní dal taky, ale nedal didakťák a to jsem nedávala já.
Já jsem si jich totiž pár zkoušela a dávala jsem je na nějakých šedesát až sedmdesát procent. A pokud se nepletu, stačilo 44%.
Já, která jsem nematurovala, já, která jsem prakticky nevzdělaná, minimálně podle měřítek možných zaměstnavatelů.
Moje tři roky na učňáku se vůbec nedají srovnat s tou intenzivní čtyřletou přípravou dnešních maturantů. My se učili, jak napsat vyprávění a možná i úvahu. Zopakovali jsme si vyjmenovaná slova a přečetli Babičku. A s touhle výbavou já zvládla čtyři zkušební testy, každý kolem dvaceti minut místo hodiny a s krásnou rezervou.
Synkovi test utekl o bod, dvě procenta. Fakt jsem nevěděla, jestli ho mám praštit, nebo litovat.
Myslím, že jsem udělala oboje.
Teď už ho jen lituju.

Ty testy tvoří dospělí. Dospělí a sečtělí lidé. Lidé s hromadou životních zkušeností, lidé, kteří poznají chybu dřív, než jim dojde, že ono slovo znají z vyjmenovaných slov. Lidé s obrovskou praxí. Lidé, kteří se dokáží orientovat v textu už z náznaku, bez nějakého zvláštního soustředění.
Ty testy mi nepřipadaly složité. Ani náhodou. Mnou správně zodpovězené otázky byly ty, nad kterými jsem absolutně nemusela přemýšlet. Stejně, jako nemusím přemýšlet, když peču piškot nebo bábovku.
Stejně tak nemusí můj táta přemýšlet, když tahá rezervu, protože píchnul.
Věci, které děláme tolikrát, které známe, víme, zažili jsme, poučili se z chyb…

To je zkušenost. Zkušenost nás nikdo nemůže naučit, to si musíme prožít, vyzkoušet a sem tam si natlouct.
Můj synek si v češtině natloukl poprvé a já si pořád nejsem jistá, jestli to na září bude stačit.
Pokusím se mu něco natlouct já, předat mu svojí zkušenost tak, jak jen budu schopná. Už jsem přišla na to, že když to dáme dohromady, vyšplháme v pohodě na devadesát procent.

To, co jsem nedala já selským rozumem, to tam nacpal synek šprtáním.
Tak kde je teda chyba?
Cermat mi připomíná zaměstnavatele, který chce mladého řidiče, tak kolem dvaceti, s patnáctiletou praxí…

A pak se mi nabízí ještě druhá otázka…
Když mi přijde sousedovic synek z gymplu říct, že jejich škola je lepší, protože u nich mají maturitu hotovou všichni, ovšem u synka jen půlka třídy.
Kluk, co si vybral gympl proto, že mu to sice myslí, ale jinak je levej. Žárovku zašroubovat neumí a kladivem se netrefí ani do prkna, natož do hřebíku. A místo třináctky klíče mi podá křížovej šroubovák…
A pak zjistím, že gymply byly úspěšnější asi všude a řeší to půlka netu… Že tam jsou lepší učitelé, lepší osnovy a lepší žáci.
A to nikoho z těch chytrých a vzdělaných nenapadlo, že ti žáci na učebních oborech s maturitou tam jsou proto, že jsou šikovní na ruce a že ti na gymplu se na moc praktických věcí nehodí a proto si vybrali školu, kterou si vybrali?
Že kluci jako synek se k sedmdesáti procentům testu za nějakých dvacet let dohrabou taky a gympláci si za stejnou dobu tu pneumatiku taky vymění a manželce postaví pergolu?
Prostě nejsme všichni stejní. Něco nám vtlučou do hlavy ve škole, ale něco nás naučí až život.
A Cermaťáci jsou holt životem ostřílení, pohybující se v jednom oboru, naprosto znalí… Ale nemůžou to stejné chtít po dětech, po mladých dospělých, po klukách, kteří se začínají holit a po holkách, které přemýšlí nad tím, jestli je anorexie in…

Jo a mimochodem, co to je metonymie? Páč to já se neučila…

13 Responses to Blbej test

  • No jo, to je těžký. Pokud je něco s maturitou, mělo by to mít nějakou zajištěnou úroveň (jestli je současný státní maturitní moloch to pravé, to je samozřejmě sporné a já si to třeba vůbec nemyslím). Maturitu chce každej, kdo by ji podle mého soudu vůbec nemusel mít, což je pak dáno zase blbostí různých personalistů, kteří na vybírání žumpy divže ještě nedávno nepožadovali maturitu a státnice z angličtiny. Výsledkem je skutečnost, že někteří maturitu nedávají a zbytečně se jí stresujou, zatímco pro druhé je naopak zbytečně jednoduchá, a tedy žádné pořádné znalosti negarantující. Klasický příklad, kdy koza zmizí, přičemž chudák vlk zůstane o hladu :-).

    • Ona i maturita je otázka poptávky. Obchod. A pak je to drahý, no…
      Ale stejně mám pořád pocit, že je to nějak blbě postavený, protože sloh měl synek jeden z nejlepších a ústní dal i přesto, že za celé čtyři roky nepřečetl jedinou knihu. Ten sloh chápu, ale jak mohl projít u ústních mi je záhadou.
      Ovšem mateřsky mě těší, že si ten čumáček natloukl už teď, že příště to bude třeba míň bolet…

  • Tohle je velmi těžké téma. Po r. 1990 se jaxi dospělo k názoru, že je potřeba vzdělat národ aspoň na úroveň maturity. Jakože nebudeme potřebovat řemeslníky jakéhokoliv druhu. Teprve před pár lety se zjistilo, že chybí šikovní lidé, že nemáme řemeslníky prakticky na nic. Dokonce chybí i relativně “nešikovní” lidé, protože kdekdo by měl mít maturitu.
    Já jsem před mnoha a mnoha lety nesehnala práci, protože mám VŠ. Chtěla jsem dělat něco, na co vyžadovali maturitu (a ne že bych – račte rozumět, při svém vzdělání – pochopila proč), takže mi řekli, že jsem nad jejich finanční možnosti. Já říkala, že to neva, ať mě platí jak na zařazení potřebují… Bez šance.
    Víte, je mi jedno, jestli můj plynoinstalatér umí správně napsat, kdo bydlí na vysokém bidle, protože potřebuje bydlení ve výšce a klidně vezme i vížku…
    Hlavně aby to uměl s plynem.
    Ale dneska někoho takového hledat s lucerničkou…
    (Znáte ten vtip? Chodí trpaslíček s lucerničkou po Paříži: Co hledáš, trpaslíčku? “Hledám poctivého člověk”. Chodí po Londýně: Co hledáš trpaslíčku? “Hledám poctivého člověka.” Chodí po Praze: Co hledáš, trpaslíčku? “Lucerničku.”)

    • Ten vtip neznám a díky za něj 🙂
      Synek je ve strojním oboru a maturitu tam má mít proto, aby mohl ve svém oboru mistrovat, šéfovat. Protože chlapi, kteří tam třicet let makaj, nemaj dostatečný vzdělání na vedoucí pozici a ti, co mají to dostatečný vzdělání, zas o té práci vědí úplný tentononc… A pak je to špatně…

  • Ke zdolání toho testu vlastně nepotřebuješ vědět, co to je metonymie, protože ti to přímo v zadání vysvětlí a na příkladu uvedou… Jenom musíš mít v danou chvíli dostatečně chladnou hlavu, abys nezazmatkoval(a) a nehledala v tom zbytečně složitosti. Což třeba mě v klidu domova jde výborně, ale ještě si živě pamatuju, jak mě vystresovali tehdy ještě cvičné státní maturity a to mi mohli ovlivnit maximálně známku na posledním vysvědčení 🙂 Tak třeba na syna taky dolehla jenom tíha okamžiku a to je hned ten nejdůležitější bod (který by třeba doma dal s přehledem) pryč. Každopádně držím palce, ať zazáří v září!

    • Jo jo, já jsem to tam taky našla, jen mě zarazilo, že tam dají úkol, který buď plnili minimálně v posledním roce a pak by to měli vědět a nebo neplnili vůbec, tak proč to tam cpou? 🙂
      Leda by to byl úkol na pochopení zadání 🙂

  • Já jsem pořád nějak nepochopila, proč ke každé otázce bývá dlouhý výchozí text. Ty a já čteme. Čteme rychle a zvládáme to. Ale třeba Kladeňáček prostě čte pomalu a pětkrát se v tom textu zamotá, než ho pochopí. Když do toho připočítáš ten stres, že MUSÍŠ číst rychle, tak se absolutně nedivím, že to tolik lidí nedává. A doteď nechápu svou maturitu z češtiny před sedmi lety, ve které jsme měli z fotbalové tabulky určit, kolik gólů vstřelil nějaký tým. Tohle prostě čeština není…

  • Když jsem orientačně vybírala otázky pro mamku, kvetla z toho, že mají puberťáci vědět, co to je “harámí”. 🙂
    A přestože jsem jí otázku četla několikrát, prostě nepochopila, že to mají poznat z výchozího textu, že to vědět vůbec nemusí… Ona to nejen z textu nepoznala, ale vlastně ani nepochopila zadání. 🙂
    Fotbalová tbulka je taky dobrá. 🙂
    Ale co jsem já zas nepochopila, proč se tomu říká maturita z češtiny, když například u ústních měli na výběr jen minimum českých autorů. Nebo spíš proč do maturity z češtiny museli přidat i cizí literaturu…

    • Přesně. Je to prostě maturita z všeobecného přehledu.
      Mi to prostě pořád přijde jako zbytečná šaškárna. Čtyři roky práce hodnotit jenom podle toho, jak se jeden náhodný den někdo vyspí…
      Stejně tak mi přijde hloupé psaní diplomek a bakalářek, které stejně nikdy nebude nikdo číst…
      Nebo jako když studenti lesnictví jezdí na exkurze do Polska a Německa, místo aby řešili akutní problém kůrovců v Beskydech, který už řeší dokonce i každý týden ve zprávách na Nově…
      Nebo jako když ještě žádný ministr školství nepřišel na to, že by se děti už od prvního stupně měly učit, čemu na netu věřit, jak hledat zajímavé věci, a podobně, místo aby se učili blbosti nazpaměť.

      Mi to české školství prostě připadá ujeté ve všech směrech od základek až po vysoké…

  • hm manžel mi jen kousek četl z toho testu protože mu tam některé otázky přišly moc lehké jako že nadával jak se na to můžou ptát maturanta…

    matiku jsem neviděla, ale na tu jsem blbá takže bych ho určitě neudělala

    zkušenosti mám jen s angličtinou protože jsem doučovala lidi a připravovala na maturitu…a v podstatě šlo o to jim vysvětlit jak na to jak na daný test, no a samozřejmě hodně lidí stresuje a moc přemýšlí, jako že dají správnou odpověď ale pak začnou moc uvažovat, znejistí sami sebe a pak zaškrtnou jinou špatnou

    no a tvůj synek to udělá v září nebude ani první ani poslední, je mi to líto ale neboj:)
    no a s tím gymplem si mě trochu pobavila protože mám filozofickou fakultu (sice jsem studovala knihovnictví a informační vědy ale bylo to na filozofické fakultě) a to pořád posloucháš celou výšku jak je to blbá škola (fakulta) že filozofové se nic neučí a nic neumí a jsou přítěží společností
    jednou mi kamarád (filozof) řekl: “Kdyby na světě byli jen ekonomové, to by to vypadalo.”
    A tou větou myslím bylo řečeno vše, každý je na světě potřeba, každá profese nejde aby bylo jen něco:)

    • vlastně nevím na jaké jiné fakultě by to mělo být:) ale navazující bylo třeba na fakultě informatiky

    • Já teda za sebou gympl nemám, ale možná to bude i o tom, že studenti na nějakých odborných školách věnují dost vyučovacích hodin i těm odborným věcem, nemluvě o týdnech povinné praxe 🙂
      A neboj, já na matiku taky ani nekoukala, jsem ráda, že aspoň trochu zvládám procenta 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *